Min dag: illamående, dålig mat och träningsvärk

Då var den här söndagen till ända (väldigt snart iallafall) och det har väl vart en medelmåttig dag får jag nog säga. Jag mår ju väldigt illa den här graviditeten och det är lite okänt för mig, eftersom jag egentligen har mått bra de andra två gångerna som nygravid. Visst trött, det var jag, speciellt när jag hade lillasystern i magen, men illamåendet klarade jag mig ifrån. Men nu. Urk. Jag mår verkligen jättedåligt!

Men som tur är så går det iallafall i perioder. Igår mådde jag bra nästintill hela dagen (en liten illamåendeattack när jag och maken var och shoppade kläder till honom på eftermiddagen men då hade jag som tur var garderat mig med salta kex och juice och banan). Idag vaknade jag och mådde illa nästan på en gång. Lillasystern hade krånglat endel från och till mellan fem till halv sju (tiiiiidigt!) men jag klarade av att somna om till åtta ungefär, sen var det bara att gå upp. Förmiddagen var ILLA, fick lite ensamtid då jag låg på soffan och halvslumrade och halvsåg på skidor på tv och tyckte rätt synd om mig själv. Fram på eftermiddagen kom make och barn och hämtade upp mig och vi spenderade eftermiddagen och kvällen hos svägerskorna och småkusinerna, det gick fint och vi fick mat och barnen lekte och var så glada. När vi skulle åka hem/åkte hem/kom hem var det illa igen. Urk.

Så maten dessa dagarna är inte någonting jag är stolt över. Inget som jag rapporterar här på min träninga och hälsosamma blogg direkt, haha. Varma mackor till frukost, smutti, salta kex, cocacola, sånna där jag-är-en-fattig-student-snabb-nudlar till lunch, lite chips, en macka med smör och tomat, hemmagjord pizza och ikväll gissar jag på att det blir mera macka. Och mera chips. För det är ungefär det jag klarar av.

Som sagt, ingenting jag är stolt över, men det är ett undantagstillstånd det här. Och igår mådde jag ju bra. Då kunde jag även äta bra.

Men!! Någonting som har vart helt fantastiskt idag iallafall är att jag har så galet SJUKT mycket träningsvärk i benen! Låren och rumpan – gå i trappan – AJ! I just löööööv it! Det var ju preciiiis det jag hoppades på efter det där passet jag körde igår. Åh det känns så skönt, som om jag inte helt är utom hopp, att det finns en liten skärva av den gamla Saran kvar. Åh, ljuvliga träningsvärk, jag älskar dig mer än jag någonsin älskat dig tidigare!

Om jag ska bara trana

Trebarnsmamma som älskar att träna: springa intervaller och svinga kettlebells, benböja ute på altanen och svettas massor hemma på vardagsrumsgolvet. 2014 är året jag ska bli av med mina gravidkilon, jag ska springa en mil och jag ska ha det KUL!
Det här inlägget postades i ben/rumpa, gravid, smoothie, träningsvärk, vardag. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Min dag: illamående, dålig mat och träningsvärk

  1. Jag lider med dig, det är hemskt det där illamåendet! Och ät det du kan helt enkelt, det är enda sättet att få i sig något överhuvudtaget när det är som värst. Fantastiskt att du kan träna emellanåt och att du har bra dagar! Se till att få vila och sova så mycket det går, illamåendet blir värre med trötthet. Jag kunde bara äta kall mat rätt länge (kallt potatismos med fiskpinnar var stående ett tag här och vi äter ALDRIG fiskpinnar annars! Även filmjölk med lite honung. Jag avskyr filmjölk :-)). Smutti borde ju vara perfekt!

    • Kallt potatismos och kalla fiskpinnar låter ju gott… inte… Haha. Men du gav mig en väldigt bra idé nu faktiskt, smutti ÄR väldigt bra, jag får bara göra lite mer när jag ändå gör på morgonen och så dricka det innan det blir panik under dagen! Tack!

  2. Emma L skriver:

    Åh vad jag lider ned dig. Vecka sju kommer mitt illamående (båda graviditeterna) och hänger i till typ vecka 19-20. Mådde illa från att jag vaknade på morgonen tills jag la mig. Kräktes om jag inte åt varannan timme. Så även jag blir impad av att du kan träna (WOW!), har bra dagar (SÅ SKÖNT!) och kan tänka på att äta bra (EXISTERADE INTE FÖR MIG). Följer dig med spänning. Kram

    • Usch det låter förfärligt och jag hoppas innerligt att mitt inte håller på så länge! Jag är väldigt glad för de bra timmarna, för då hinner jag iallafall hoppas lite att det snart blir bättre!

  3. dorro skriver:

    Usch stackars dig. Det där illamåendet är hemskt. Med lillkillen var jag jättesjuk fram till vecka 20. Bläää! Vad skönt att du klarar av att träna ändå och du bry dig inte om vad du äter så mycket. Det viktiga är ju att du får i dig något och att du stillar det värsta. Är man gravid så är man. kram

  4. Är du gravid?! Grattis!!! 🙂 (Har jag missat det?) 😮
    Jag precis hur det känns. Jag mådde illa med alla tre. Med första sonen ”bara” första 16 veckorna. Med de andra två ändra till BF…. Hoppas du slipper det!

  5. Tänkte på det igen… Läste ett tips i oxygen om att de blandar sina smoothies på kvällen – alla ingredienser utan det våta. Alltså ställer in en mixerkanna med tex frukt, bär och spenat och sen på morgonen häller på mjölk och mixar. Så slipper man förberedelserna om man har bråttom (eller mår illa).

    Annars kan man få näringsdrycker via sjukvården. Eller dropp. Och samma mediciner cancersjuka har för att hålla kräkningarna i schack när det börjar bli jobbigt att kräkas blod. Och så kan man ligga på höger sida i nio månader och stirra på tvns digitala klocka och räkna minuterna. Illamåendet försvinner dock aldrig, inte en enda illamåendefri stund från vecka 6 till förlossning trots tung medicinering. Typ så 😉

    • Du är sugen på en bebis till förstår jag? 🙂 I jämförelse med så du har haft det så är ju mitt ingenting! Ingenting. Jag klarar ju för det mesta att bita ihop typ vid hämtning när jag vet att jag sen kan ligga en timma på soffan. Var det lika illa båda ggrna?

      • Beatatjata skriver:

        Ja men nej, andra gången var både jag och barnmorska förberedd (risken är stor att man blir sjuk igen, hyperemesis gravidarum kallas det) så jag fick mediciner direkt och slapp ”kräkas till strupen blöder och kroppen är uttorkad och ligga på sjukhus med dropp i flera dygn-”köret. Dessutom fick jag bättre mediciner som INTE innehöll sömnmedel (första grav sov jag 16 timmar per dygn i perioder, minns knappt något) så jag var ”bara” väldigt illamående. Kunde tom jobba deltid då och då 😉

        Risken för HG i en tredje grav är nästan 100%. Men det kommer ändå inte sätta käppar i hjulet ifall vi vill ha en till. Sjukt men sant. Måste dock förberedas noga, inga oplanerade surprisebebisar helst 🙂

      • Nä inga surprisebebisar, det förstår jag 🙂 Tänk vad man går igenom ändå, för de där små bebisarnas skull ❤

  6. Frida skriver:

    Grattis finaste!! Så glad för er skull❤

    Kram saknar dig

Kommentera

