Att dö stora träningsdöden!

Det är SÅ HÄR det känns, att dö den stora träningsdöden.

Oh. My. Frickin’. God.

First thing first. Ni vet jag bor i Norge nu och i Norge kostar allt massa pengar. Tillexempel kostar ett prova-på-pass på gymmet 150 kronor. 150 norska kronor. Jaja, mitt kort funkade inte så jag fick gå gratis (ha! 1-0 till svensken!) och dessutom skulle det ju gått på 300 kr eftersom jag gick på två pass. 300 norska kronor. Med 15% valutaskillnad räknar ni väl snabbt ut att det är 345 svenska kronor. Hmm..

Iallafall! Det började på övervåningen i ett av de mindre gymmen med någonting som kallas för powercircle. Vi var 20 personer som stod i en ring, en del vid maskiner, endel vid en stepbräda, någon vid matta, en vid ett hopprep…

Det var bland annat:

– upphopp och nerhopp-med-knäböj på stepbräda
– planka
– russian twist med vikt
– balansera på pilatesboll
– hoppa hopprep
– höga knän
– och så några olika maskiner där man tränade armarna och benen på olika sätt.

45 sekunder jobba, 15 sekunder vila/byta. Hela varvet runt, alla 20 stationerna. Vila. Och så körde vi 60 sekunder jobba, 15 sekunder vila/byta. Hela varvet runt igen, alla 20 stationerna.

Han som hade det gick runt och peppade och hjälpte och korrigerade och var så himla entusiastisk – ja allt på kvittrande norska såklart! Men han tog verkligen kontakt – såg till att jag gjorde det rätt – kollade – och hejade på och gav massa beröm!

PRECIS sånt som jag går igång på! Jäklar va jag tog i!!

Det här var det första passet. Fyllde på med vatten och en banan och gick vidare till nästa rum och nästa pass.

Pass nummer två (med samma härliga norrman!) hette cardiocircle och var uppbyggt på samma sätt, fast här med olika konditionsmaskiner.

– roddmaskin
– boxas med handskar mot stor hängande säck
– springa på löpband (fortare! fortare! fortare!)
– crosstrainer
– spinningcykel

Ett uppvärmningsvarv med 2 minuter på varje ganska lugnt, sen körde vi 5 minutersintervaller med 3 minuters vila mellan. Oh. My. God. Han tränaren gick runt och hejade på och peppade och uppmanade oss att öka, hålla igång, kämpa, klara lite till, öka lite mer, nästan i mål, lite mer, kom igeeeeeen då!

Och sen dog vi den stora träningsdöden och imorgon kommer jag antagligen inte kunna röra mig, utan istället ha ont i hela kroppen.

Herreguuuuuud va jag är bra! Jag tog i för kung och fosterland (Sverige alltså!) och jag kände att jag kämpade så mycket jag bara kunde – och lite till. Det kändes att jag bara tränat ett pass på över en vecka, men jag känner också hur mycket min kropp har saknat träningen denna veckan.

Så summasumarum: norrmän kan. Och hon den där svettiga svenska tjejen som skrek högt på slutet av varje intervall, hon kan hon med.

Heja mej!

Om jag ska bara trana

Trebarnsmamma som älskar att träna: springa intervaller och svinga kettlebells, benböja ute på altanen och svettas massor hemma på vardagsrumsgolvet. 2014 är året jag ska bli av med mina gravidkilon, jag ska springa en mil och jag ska ha det KUL!
Det här inlägget postades i cardiocircle, intervaller, pepp, planka, powercircle, svett. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att dö stora träningsdöden!

  1. beatatjata skriver:

    Åh vad det låter kul! Jag MÅSTE få till lite sånt i mitt träningsliv, ledarledda saker där jag kan bli extra peppad. Helst i sverige dock, annars blir det fasligt dyrt.

    • Ja det var verkligen kul att bli så himla pushad och peppad av någon annan, och se alla andra jobba hårt med såklart! Och känns inte så farligt i kroppen idag heller, som jag trodde det skulle göra 🙂

  2. dorro skriver:

    Träningsdöden gillar jag men jag vågar mig inte på den just nu. Denna veckan tränar jag lugnare men nästa vecka planerar jag att köra träningsdödspass. Vad roligt det låter att du hade!

  3. Pia skriver:

    Låter underbart! Bra jobbat 🙂

Kommentera

