Dag 23 av 31 – fokusmånad oktober

Den här månaden börjar närma sig sitt slut, och på många sätt har det absolut vart den bästa månaden på…. på hela året. No kidding.

Jag letar ju efter den där balansen. Träningsbalansen känner jag ändå att jag har, jag tränar mycket och hårt och gärna. Det är ju egentligen inte där som mitt problem legat. Mitt problem har ju vart maten. Hur mycket jag än tränar så GÅR det ju inte att äta fyra-fem mackor med Bregott och ost på kvällen och så lite choklad och kanske ett glas cola på det. Det är ju oundvikligt att jag ska både må dåligt och gå upp i vikt.

Här har jag ju ändå skärpt mig och förändrat mig MASSOR under hela 2012, jag har ju i perioder vart jättestrikt, ätit bara bra och nyttig mat och faktiskt gått ner både många kilon och flera centimetrar.

Men… Varje återfall, varje sockerkick har dels blivit större och större och dels blivit svårare rent mentalt. Jag gör mig själv illa när jag äter sådär. Liksom kränker mig själv. I perioder var det så illa att jag inte ens klarade att se en kanelbulle eller en kaka.

Nu. Plötsligt. Som ett magiskt trollspö, eller en magisk PTså känner jag att jag kommit över på andra sidan. På den där sidan där jag faktiskt kan smaka på fika utan att dö. Många exempel på det förra veckan, som var världens största test, slutexamen liksom.

Nybakat bröd till soppan på onsdagen. Matpaj och kakor på fredagen. Dessert på lördagen, och till och med lite godis efteråt. Smörgåstårta och tårta på söndagen.

Det är oftast inte bara det att jag ska klara själva tillfället, för det går oftast bra, utan det är EFTERÅT det är mest illa – jag får ett sånt sötsug som ingenting kan stilla, inte ens socker! Inget socker och inget fett i världen kan fylla det hålet i magen liksom. Ett ont-tomt-värkhål. Men nu har det gått riktigt bra! Jag har smakat på det som bjudits. Har sedan åkt hem och fortsatt som om ingenting hänt, ätit bra och vanligt och massa proteiner och tänkt att det är ingen fara. Jag lever och överlever.

En sån jävla seger för mig! Grymt känns det, fantastiskt! Och ofattbart att det skulle vara så svårt att komma till det här som ändå är så nära ett ”normalläge” som det ändå är.

Blablabla… Babblar bara ut massor jag tänkt på idag.

Ingen träning ikväll, men vab och dagsträning imorgon.

Bilder från dagens pw på rasten får symbolisera mitt inre just nu. Stilla. Färgglatt. Lugnt. Yes!

20121023-214043.jpg

Om jag ska bara trana

Trebarnsmamma som älskar att träna: springa intervaller och svinga kettlebells, benböja ute på altanen och svettas massor hemma på vardagsrumsgolvet. 2014 är året jag ska bli av med mina gravidkilon, jag ska springa en mil och jag ska ha det KUL!
Det här inlägget postades i fokusmånad oktober, personligt, PT. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Dag 23 av 31 – fokusmånad oktober

  1. Emma L skriver:

    Åh Sara vilket underbart inlägg! Vad långt du har kommit! Jag är så imponerad. Precis som du har jag ju inga större problem med att få till träningen. Det är maten som strular för mig också. Jag önskar jag vore där du är där man kan äta fikat på jobbet och sen återgå till planen men där är jag inte än. Det är mer allt eller inget fortfarande. Men jag kämpar på. Och beundrar dig! Grymt tjejen. KRAM

  2. Beatatjata skriver:

    Blir så glad när jag läser detta, förstår till fullo och är själv precis där du beskriver nu. Sån ovan och konstig känsla men det sköter sig själv till väldigt stor del. Utan inre diskussioner, breakdowns och kamp. Som jag alltid har önskat! Så vill man så kan man. Det tar tid men det GÅR! Glad för dig!

  3. Ellen skriver:

    Bra du är Sara!
    Håller själv med om att maten kan vara en fiende…….speciellt när man känner starka känslor el ”unnar” sig något……härligt att du är så ärlig. Kram

Kommentera

