Dag 12 av 31 – fokusmånad oktober

Då var det dag 12 i fokusmånad oktober och jag känner att ÄNTLIGEN börjar det bli dags för mig att börja träna igen. EN VECKA utan träning har vart sååå tråkigt, för att inte tala om hur tråkigt det har vart med halsont/snor/hosta, men nu. Nu är det äntligen dags. Är själv med barnen ända till sent ikväll så träningen får bli ikväll när barnen lagt sig, och det känns skönt att ha det att se fram emot hela dagen, att längta till. Att få träna och känna mig STARK och att få SVETTAS ut ordentligt. Tänk att jag älskar det så mycket!

För mig är sällan träningen i sig något problem, jag tycker det är jättekul (det har ni kanske märkt) och har inga problem med att komma iväg eller sätta igång när det är hemma jag ska träna, eller att komma på olika spännande träningspass när jag inte kör med min PT. Jag letar ständigt nya pass, och så fort jag läser om någonting jag har lust att testa så sparar jag det, oftast på telefonen eftersom jag mest telefonsurfar och så har jag det alltid nära. Det händer även att jag sitter i timmar och läser igenom passen jag har sparat, som jag har tänkt att köra, jag planerar vad vi ska träna på vår familjesemester, vad jag ska köra nästa gång, jag tänker på passen jag får från min PT osv. Man skulle kunna kalla mig träningsnörd. Det är helt ok.

Däremot. Så söker jag den där efterlängtade balansen med maten. Som jag har skrivit tidigare någon gång i bloggen så har jag ett lite komplicerat förhållande till mat. Och har fortarande. Det här låter kanske jättekonstigt, men nu när jag verkligen känner att jag har min bästa balans sen… Typ någonsin? så känner jag att mitt ät- och matbeteende när jag inte mår bra är så främmande? Är det verkligen jag?

För just nu mår jag så himla bra, jag äter bra, jag tränar (ja inte just nu då, men ikväll, tjoho!!) jag behöver inte ens anstränga mig för att inte gå i skafferiet och kylen för att se vad det finns att äta. Jag är väl medveten om att jag kommer få ”återfall”, för det är ändå det jag vill kalla det, återfall, för att få mig själv att förstå hur mycket jag har skadat mig själv genom att äta sådär ohejdat. Men ändå. Just nu mår jag bra, och jag tänker inte ändra på det.

Stressad pga. allt som har med flytten att göra? Ja självklart. Trött på att vara förkyld och att ha sjuka barn hela tiden? Ja självklart. Lite lite less på jobbet nu när det inte alls är så lång tid kvar tills jag slutar? Det är klart att jag är, trots att det såklart är ledsamt att jag kanske aldrig kommer att få sånna underbara kollegor igen.

Trots detta står jag stark och håller balansen. För jag vet hur svag jag egentligen är när det kommer till socker och mat, jag bara måste säga nej. För min egen del. Återigen, jag vet att jag kommer att få återfall, men kanske inte så ofta? Kanske inte så illa, som det innan vart?

Nä, nog svamlat, nu ska jag dricka kaffe och njuta av denna underbara, lediga fredag. Solen skiner, barnen sov till sju, vi har roliga planer hela dagen och…

IKVÄLL. SKA. JAG. TRÄNA!!!

Om jag ska bara trana

Trebarnsmamma som älskar att träna: springa intervaller och svinga kettlebells, benböja ute på altanen och svettas massor hemma på vardagsrumsgolvet. 2014 är året jag ska bli av med mina gravidkilon, jag ska springa en mil och jag ska ha det KUL!
Det här inlägget postades i balans, personligt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dag 12 av 31 – fokusmånad oktober

  1. supersara1 skriver:

    visst är det konstigt, att när allt är bra så förstå man inte hur man kan vara så fokuserad vid mat? Jag har också haft mina perioder, men jag kämpar och försöker komma dit du är nu. har varit där förr men nu känns det långt borta.

  2. Maria S skriver:

    härligt att du mår bättre, kör hårt (el så hårt du kan efter en v sjukdom) ikväll 🙂

  3. Emma L skriver:

    Hurra för träning. Just nu är jag i en fas när jag har för mycket att göra. Får inte riktigt till träningen och det är tufft. Jag behöver den.

    Härligt med balans. Jag ska läsa lite bakåt i bloggen tror jag angående mat. Jag har ju också vissa mat-issues minst sagt.

    • Mat-issues vet jag allt om, tyvärr 😦 jobbar för den där balansen hela tiden, varje dag. Just nu går det lätt, eller lättare kanske är bättre att säga, för jag vet ju hur lätt jag faller dit igen 😦

Kommentera

