Mitt första egenkomponerade pass!

Ja, det är sant! Jag har för första gången genomfört ett alldeles egenkomponerat styrkepass. Det känns gött. Jag tänkte på det under dagen, så skrev jag ner det efter middagen, var lite osäker, kändes sådär nästan lite läskigt, ”tänk om jag gör fel”, ändrade lite och körde sedan när barnen äntligen hade somnat.

Jag började med uppvärmning: samma som igår, 10 minuter blandade övningar. Så gjorde jag en rak planka 3×60 sekunder och en plank-tabata-mot-stora-bollen.

Så själva passet. Tänkte att eftersom jag körde ben/rumpa igår, fick det bli överkropp idag. Magen var ju avklarad med plankorna. Resten gjorde jag en cirkel av.

– bicepcurls med hantel med armbågen mot knät/viktskivor i båda händerna som jag biceppade upp och ner samtidigt/curls igen
– axelpress med KB
– bröstpress på boll med KB
– dips/triceps med vikt bakom nacken/dips
– armhävningar/armhävningar där man lyfter en arm i taget/armhävningar
– rygglyft med kvastskaft på rumpan
– tabataintervall: mountainclimber/hopprep/burpees

x3 varv.

Alltså lite olika övningar på de olika varven. Det tog exakt 50 minuter att genomföra inklusive uppvärmningen och plankorna.

Det kändes bra, jag blev matt i armar och axlar, och svettig av tabataintervallerna.

MEN… Snälla ni erfarna grymma bloggare därute, tell me om jag ska tänka på någonting när jag sätter ihop ett sånt här pass. Ser det bra ut? Knasigt? Helfel? Eller helt ok?

Nu: dusch och marsch i säng.

20120912-214727.jpg

Om jag ska bara trana

Trebarnsmamma som älskar att träna: springa intervaller och svinga kettlebells, benböja ute på altanen och svettas massor hemma på vardagsrumsgolvet. 2014 är året jag ska bli av med mina gravidkilon, jag ska springa en mil och jag ska ha det KUL!
Det här inlägget postades i armhävningar, kettlebells, planka, styrketräning, träning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mitt första egenkomponerade pass!

  1. beatatjata skriver:

    Grym du är! Jag har fortfarande ingen aning, egentligen men har slappnat av mer och mer och tänker att alltid tränar jag något :-). Och är det dessutom funktionella övningar med så åker ju alla muskler med på ett bräde, mer eller mindre. Och varierar man dessutom passen så är det nog no worries. Att sitta vecka ut och vecka in och göra bicepscurls är väl inte så klokt men att blanda, få med hela kroppen och variera sig – can´t go wrong. Beror väl också på mål – om man vill bygga fokuserat som Maria Mollstedt ska man också träna så. Om man vill allroundträna och helt enkelt må bra så gör man som jag 🙂 (skaffar sig en coach, haha!)

Kommentera

