Lammfrikadeller

I fredags lagade vi en sån fantastiskt god middag som jag har tänkt att jag ska blogga om också. Frikadeller på lammfärs, kokta i en härlig buljong och glasnudlar till. MUMS tycket hela familjen!

Receptet har jag hittat på smaljeansen och tänkt länge att jag har velat testa. Worth the wait!

Frikadellerna:
350-400 g lammfärs
1-2 pressade vitlöksklyftor
2 msk sweet chilisås
1 msk thailändsk fisksås
Lite hackad salladslök
c:a 1 cm finhackad röd chili utan frön
salt & svartpeppar

Buljong:
1,5l kyckling/hönsbuljong
4 msk soja
1 msk thailändsk fisksås
2 cm färsk ingefära
2 cm färsk röd chili
Limesaft (färsk eller på flaska)

Tillbehör:
Böngroddar och/eller wokgrönsaker
Mer salladslök
Glasnudlar

Ovanpå:
1 kruka färsk koriander
hackade torrostade jordnötter
(rostad lök – jag skippade detta)

Gör stora bollar av färsen + alla ingredienser. Koka upp buljong + ingredienser. Stäng av plattan, fiska upp ingefärs- och chilibiten. Lägg i frikadellerna. Koka upp, de är klara då de flyter upp, fiska upp dem då. Lägg ned glasnudlar + grönsaker i buljongen. När nudlarna verkar klara (går snabbt), ta av kastrullen.

Servera i djupa skålar. Lägg först i buljong/nudlar, lägg på några frikadeller och strö över koriander och hackade jordnötter.

20120826-122243.jpg

Typ alla mina favoritingredienser. Och megabonus såklart att hela familjen gillade det! Rekommenderas verkligen!

20120826-122357.jpg

Om jag ska bara trana

Trebarnsmamma som älskar att träna: springa intervaller och svinga kettlebells, benböja ute på altanen och svettas massor hemma på vardagsrumsgolvet. 2014 är året jag ska bli av med mina gravidkilon, jag ska springa en mil och jag ska ha det KUL!
Det här inlägget postades i middag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

