Frågor och svar

Kära Beata frågade ungefär miljoners miljoner frågor i förra inläggets kommentarsfält. Kanske det är fler som vill veta svaren, så jag gör det såhär. Vid en riktig dator faktiskt, för att det inte ska ta tre år för mig att skriva klart inlägget (brukar nästintill bara blogga från telefonen annars).

 

”Kan du inte skriva lite mer om hur du äter?”

Jo visst kan jag göra det. Jag skulle vilja säga att jag äter en lågkolhyderatkost, där mina kolhyderater intas till frukost och lunch i huvudsak. Jag försöker äta protein och fett till varje måltid. En helt vanlig dag ser ut såhär:

 

Frukost: gröt med lättmjölk, keso med kanel och nötter och äpple.

Lunch: medhavd lunch på jobbet, oftast det vi ätit till middag dagen innan. Kanske köttfärssås eller kyckling eller nåt sånt och så råris/quinoa/rotfrukter/liknande till och massa grönsaker.

Mellis: proteiner och fett – oftast ägg och nötter eller keso/kesella och nötter eller kanske knäckemacka med Bregott och makrill i tomatsås.

Middag: med familjen. Vi äter helt vanlig barnfamiljs-vänlig-mat men jag hoppar över potatisen/pastan/riset. Här till middagen brukar jag bara rätt och slätt hoppa över det, ibland försöker jag hitta på alternativ, som göra egen proteinpasta eller steka strimlad vitkål eller grilla zuccini/abourginebitar.

Kvällsmat: protein och fett, ofta blir det keso/kesella med bär och lite nötsmör eller nötter till. Eller typ samma som melliset. Jag har liiite fler alternativ att välja mellan, men det är ärligt talat dessa som det blir mest. Varierar mellan olika frukter/bär, olika nötter, nötsmörer osv. Så jag blir på intet sätt uttråkad av denna maten.

Före och efter träning: ska jag träna styrketräning äter jag ett ägg och ett halvt äpple typ en kvart innan. Så dricker jag proteindrink och äter några riskakor efteråt. Ska jag springa så gör jag det 2-2,5 timma efter lumch/mellis/middag för bästa känsla. Dricker en proteindrink när jag kommer hem igen. Och äter nästa mål mat ganska snart efteråt. Typ direkt efter jag varvat ner och duschat och så, för då är jag hungrig!

 

”Och så undrar jag om jag verkligen vet vad du jobbar med?”

Ja, det vet du Beata. Jag är förskollärare och jag jobbar på en förskola där jag är på en 1-4-års avdelning. Det är visserligen det jag är utbildad till, men inte det jag kommer göra för resten av mitt liv. Kanske faktiskt bara för resten av året… Men mer om det kommer i ett annat inlägg, en annan dag!

 

”Så undrar jag om du har några mål med vikt/form/mat/träning framöver och vilka i så fall?”

Jo ja. Det har jag väl egentligen. Målet med vikten är att jag gärna vill gå ner några kilon till, jag vill gärna väga under 70-strecket. Målet med formen är att jag gärna vill ha lite mera muskler, liksom bli lite mer musklig. Det vet jag att jag kan genom att styrketräna hemma! Målet med mat är att jag ska fortsätta äta som jag gör nu. Det mår jag bra av och jag äter såpass mycket varje dag att jag liksom inte riktigt hinner bli sugen (för sugen vill jag inte bli, det är ju det som gjort att jag vägt 14-15 kilon mer än vad jag gör idag). Mitt mål med träning vet jag faktiskt inte riktigt än. Jag har funderat på det nu i augusti, och jag har lite olika funderingar. Dels har jag ju insett att detta med springning är skitkul, och det vill jag gärna hålla på med. Mitt första mål med just springningen är att kunna springa en mil. Det låter ju så sjukt coolt! Sen vill jag ju som jag precis skrev, bygga lite mer muskler och det vet jag att jag kommer göra genom styrketräningen, så jag tänker att jag ska lyckas kombinera de två på något bra sätt. Men som sagt. Just träningsmålet för hösten är lite luddigt fortfarande.

 

”Och så undrar jag om du har några fällor eller om du är en sån där som det liksom funkar för utan större åthäver (till skillnad från chipsgalningen Beata…)”

Hrm. Även om jag klarar att stå emot just chips så är jag verkligen inte en sån person som inte har några laster. Oh no. Snarare tvärt om. Mina värsta fällor är väl att äta knäckebröd/ljust bröd med Bregott lite för sent på eftermiddagen, då kan man räkna med att eftermiddagen och kvällen är körd. Det sätter igång mitt sug som nästan inget annat. Sen är jag väldigt svag för lösgodis, och kladdkaka med grädde och kanelbullar. Nygräddade kanelbullar med ett stort glas mjölk…. mmmm… Jag skulle väl våga erkänna att jag de senaste åren har vart en smula ätstörd, så det jag jobbar MASSOR med (med mig själv) är att inte falla dit med tänket: ”nu har jag redan ätit en påse godis nu kan jag fortsätta med en chokladkaka/6 mackor med smör/något annat onyttigt”. När jag äter så här ”vanligt” som jag gör nu så klarar jag att inte falla dit utan problem, men jag måste vara ganska strikt…

 

Ja ha. Några andra frågor, någon?

 

🙂

Om jag ska bara trana

Trebarnsmamma som älskar att träna: springa intervaller och svinga kettlebells, benböja ute på altanen och svettas massor hemma på vardagsrumsgolvet. 2014 är året jag ska bli av med mina gravidkilon, jag ska springa en mil och jag ska ha det KUL!
Det här inlägget postades i bara jag, mål. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Frågor och svar

  1. Beatatjata skriver:

    Tack tack!

Kommentera

