Fröknäcke

Fortfarande regn. Bakar i väntan på eventuellt uppehåll, och det blir bootcamp-Ellens fröknäcke.

2,5 dl mandelmjöl (hade visst bara 1,5 dl så sista dl tog jag grovt rågmjöl)
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl krossade linfrön
0,5 tsk salt
0,5 dl olja
2,5 dl kokande vatten
Blanda ihop allt och bred ut på plåt. Jag har gjort något liknande en annan gång och det var så gott när det var supertunt, så denna smeten täckte två plåtar (med bakplåtspapper på). Lite havssalt on the top och så en timma i ugnen i 150 grader. Ser fram emot att få smaka, med Bregott och kanske en skiva ost på. Mumma!

20120806-155517.jpg

(Hrm, ser ju helt konstigt ut på bilden, nästan fluffigt. Det är inte korrekt. Bilden ljuger. Knäcker kommer bli tunt!)

Om jag ska bara trana

Trebarnsmamma som älskar att träna: springa intervaller och svinga kettlebells, benböja ute på altanen och svettas massor hemma på vardagsrumsgolvet. 2014 är året jag ska bli av med mina gravidkilon, jag ska springa en mil och jag ska ha det KUL!
Det här inlägget postades i bröd, frukost, mellis. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fröknäcke

  1. Kajsa Anka skriver:

    Hej! Har ganska nyligen hittat din blogg, tycker mycket om den =) En fråga om knäckebrödet: använder du varmluftsläget? (Eftersom du har 2 plåtar i ugnen samtidigt)

    • Åh va roligt att du tycker om mim blogg, jätteglad blir jag!!! 🙂 Ja, det är en varmluftsugn och jag ser båda plåtarna inne samtidigt. Stängde av efter 60 min och så stod plåtarna kvar kanske 20-30 min till efter det. Men det är ju bara att kolla, hur brunt du vill ha brödet. Väldigt gott blev det!

  2. Ping: När Beatatjata bakar « Beatatjata – Working it out

  3. Ping: Fröknäckemelli…anmål menar jag så klart… « Beatatjata – Working it out

Kommentera

